laboration socker!


Vi gjorde en labration om att vi skulle lösa ner en socker bit i e bägare
med vatten och se vad som hände. först så fick alla en varsig sockerbit
var sen så la vi i den i en bägare med vatten då hade hade alla lika
tempratur på vattnet förutom håkan som hade kokat sitt vatten och plus
att han hade strö socker vi skulle se vem som var snabbast håkan
vann överlägset på grund av att han hade kokat vattnet och att
han hade en stor bunke och sen att han hade strösocker. Sen fick
alla grupper olika tempraturer min grupp hade varm vatten och dom
andra hade ljummet och kallt vi vann överlägset eftersom vi hade varmt
vatten. Håkan ville att vi skulle förstå att små saker kan göra skillnad
på en labbration eller i huvet taget

salt och sand igen

håkan tar en bägare med salt och sand i och häller varmt vatten i.
håkan rör om med en sked
sanden är på botten och det är klart vatten
men var är saltet?
håkan tar fram filter med en tratt och häller i vattnet
sanden kvar i bägaren och i filter pappret. var är saltet i vattnet e- kolven.
håkan smakar på slatet det smakar lite salt
håkan kokar vattnet i en tratt och det kokar för fullt
håkan kokar e-kolven och när han är klar så är saltet kvar och vattnet borta.





















salt och sand

1. vi hämtar grejerna salt, sand, kaffefilter bägare
2. vi häller blandning i en bägare och ser vad som händer vi tror att saltet kommer att blandas med vattnet och sanden kommer vara sand.det funkade inte
3.sen testade vi att koka vatten på en värme platta med blandningen i. :D

uträkning utav tid sträck och hastighet

Vad händer? sträcka (m) tid (s) hastighet (m/s)
christian går fram och tillbaka i klassrummet 13 14,82 0,88
Alexander sprang på alla fyra i korridoren 42 18,5 2,27
Philip hoppade på ett ben igenom korridoren 42 21 2

RSS 2.0